Bob Ernies orkester

Historien om Bob Ernie:s kvintett
I början av 1950-talet kom jag att få spela trummor i IOGT:s ungdomsrevy:
FRÅN POL TILL POL i Hälsingborg I revyorkestern spelade även bl a Alf ”Hoggan” Håkansson, gitarr , Lasse ”Sotaren” Olsson, tenorsaxofon och klarinett, samt Bengt”Jätten” Johansson, trumpet. Bengt kände jag redan tidigare från vår skoltid på ”Praktiskan” ( Helsingborgs Praktiska Mellanskola ) där vi tog realexamen 1950.
1952 började vi på ”Teknis” ( Helsingborgs Tekniska Gymnasium ) där vi tog vår gymnasieingenjörsexamen på Pingstafton 1955. Jag på kemilinjen och Bengt på maskinlinjen. ( där tog f.ö. även min svåger Sven Borgvald examen samtidigt ).
Innan dess – troligen 1951 kom jag på idén att starta en liten dansorkester och
fick med mig Jätten och Sotaren på idén. Pianister kände jag ett par stycken.
Så jag ”tänkte fram” namnet BOB ERNIES och registerade detta på Musikför-
medlingen på Pålsjögatan i Helsingborg, med mig som kontaktperson.
Så gick vi igång! Vår första spelning var i Vejbyparken och sedan började det sakta rulla på. Jag bearbetade Musikförmedlingen flitigt, och tryckte bl a reklamkort, som jag skickade ut till arrangörer runt om i NV Skåne. Dessutom förhandlade jag om våra gager när någon arrangör frågade efter oss. Det musikaliska skötte Jätten och Sotaren med den äran, medan jag skötte all administration. Bl a ordnade jag bil för transporterna till våra spelningar, som efterhand blev allt flera. Vi spelade på Thorslund i Ängelholm, Karlslund i Landskrona, Haga i Påarp, Gubbaparken i Helsingborg, Skyttepaviljongen i Örkelljunga, Idrottsparken i Grevie, Klöva Hallar och Hotell Båstad för att bara nämna några.
Vi spelade även på ”Fågelsång” i Halland en gång !
Pianister och basister ”varierade” men kärnan var jag på trummor, Jätten och Sotaren.
För min del såg jag oss nog som ett kooperativ även om jag startade upp det hela och hela tiden drog ett tungt lass.
Efter några år tynade Bob Ernie sakta bort, och jag för min del spelade ett par långa perioder med Werners orkester och med Egon Erikssons sextett. Jag spelade även några gånger med Östen Warnerbring på Rest. Aveny i Helsingborg
( 60 år senare ordnade jag in Bengt Johansson i Bjereds Swing Band.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0